notă: am invitat câțiva oameni să scrie pe tema “de ce nu e ok ca un blogger să reproșeze unei agenții sau companii că n-a fost băgat într-o campanie”. Acesta este primul episod. Pe-al doilea îl puteți citi aici. Pe-al treilea aici.
Matei Psatta, Social Media Guy @ GMP PR
Lucrez de aproape un an ÅŸi jumătate cu bloggeri. Nu e mult, dar cred că e destul cât să-mi fac o impresie generală asupra problemelor ÅŸi discuÅ£iilor care se nasc de obicei în jurul poveÅŸtii “AgenÅ£ie vs. Bloggerâ€. De regulă, agenÅ£iile sunt văzute ca elevii mai lenÅ£i, cei care nu-s în stare să Å£ină pas cu vremurile ÅŸi trag întreaga clasă în urmă. De multe ori aÅŸa e. Åži totuÅŸi, problema e la ambele părÅ£i. O întrebare pe care am fost nevoit s-o aud de multe ori în ultimele luni este “Da’ pe mine de ce nu m-ai băgat în campanie?â€.
Acum, dacă tot jucăm un joc de oameni mari, vreau să spun câteva chestii clare ÅŸi răspicate. În primul rând, respect lui Andrei pentru că a avut ideea a-mi propune subiectul. Apoi, de ce, să-mi fie cu iertare, suntem atât de orgolioÅŸi când vine vorba de selecÅ£ia oamenilor într-o campanie? SituaÅ£ia se aseamănă foarte mult un pitch de client. Doar că rolurile sunt puÅ£in inversate – bloggerul este „agenÅ£iaâ€, iar clientul este PR-ul (sau, în cazuri mai fericite, compania).
Bun, acum să exemplific:
- Tu, bloggerul sau bloggeriÅ£a, ai de vândut un produs – blogul ÅŸi audienÅ£a ta.
- AgenÅ£ia trebuie să audă de tine, deci să ai un credenÅ£ial ÅŸi o oarecare notorietate pe piaÅ£ă (exact ce au ÅŸi agenÅ£iile care merg în pitch).
- Apoi, dacă reuÅŸeÅŸti să-Å£i vinzi produsul destul de bine, clientul te va declara câÅŸtigător.
AgenÅ£ia nu o să întrebe niciodată de ce nu a fost aleasă ea. Cel puÅ£in nu în public. E chestiune de minim de respect, îi arăÅ£i celuilalt că ai încrede în deciziile luate.
Da, este responsabilitatea agenÅ£iei să facă research, să găsească bloggeri potriviÅ£i ÅŸi pe obiectivele campaniei pe care o au, dar la fel de tare este ÅŸi responsabilitatea bloggerului să facă “accesul†agenÅ£iei cât mai uÅŸor. Dacă e interesat de campanii, evident. Au venit oameni la mine ÅŸi m-au întrebat de ce nu i-am băgat ÅŸi pe ei în campanie, că le-ar fi plăcut enorm. Bun, justificat. De-aÅŸ întreba ÅŸi eu câtor agenÅ£ii au trimis un mail spunând “Servus, mă cheamă Matei ÅŸi am un blog. Îmi plac broaÅŸtele, tenisul ÅŸi să alerg vara pe câmp, nu neapărat în ordinea astaâ€, mă îndoiesc că aÅŸ primi prea multe răspunsuri.
Întreaga poveste se potriveÅŸte celor care caută campanii ÅŸi vor să se implice în proiecte, evident. Desigur, excepÅ£iile există mereu. AgenÅ£ia poate gafa. Putem (ÅŸi eu, personal, recunosc că am făcut-o) să uităm că anumiÅ£i oameni ar fi foarte potrviÅ£i pentru o anumită campanie. Dar cu toÅ£ii am făcut greÅŸeli, iar eu cred că noi nu înÅ£elegem un lucru foarte important. Scopul nu e să găseÅŸti problemele pe care să le reproÅŸezi agenÅ£iei, ci soluÅ£ii.
- EÅŸti trist că nu te caută agenÅ£iile? Fă în aÅŸa fel încât să fii uÅŸor de găsit.
- AgenÅ£iile dau înapoi când aud că trebuie să te plătească pe drepturi de autor? Fă-Å£i un PFA.
- Sunt luaÅ£i alÅ£ii în campanii în care Å£i-ar plăcea să fii? Spune asta, dar nu ca un atac la adresa agenÅ£iei (“pe mine de ce nu m-ai luat?â€), ci scrie un articol atât de fain despre campanie încât să-i faci să regrete că nu s-au gândit la tine
În rest, noi să fim iubiÅ£i ÅŸi să avem proiecte frumoase. Suntem cu toÅ£ii în aceeaÅŸi oală ÅŸi zău că ne-ar merge tuturor mai bine dacă am încerca să ne ajutăm reciproc decât să aratăm cine greÅŸeÅŸte.
Am si eu niste sfaturi pe tema asta:
http://razvanbb.ro/2012/03/cum-alegi-blogger-ul.html
Foarte bine scris Matei. Felicitari.
De cand lucrez in agentie am vazut si eu exact aceeasi chestie, multi se plang, putini fac ceva constructiv pentru a ajunge in campanii!
@Razvan Il stiu, e foarte bine scris, chiar l-am folosit ca exemplu saptamana trecuta. 🙂
@Bogdan Multumesc mult!
Partea cu fă-Å£i un PFA e bullshit. Pentru blogger, diferenÅ£a dintre un PFA ÅŸi contract de drepturi de autor, dpdv al taxelor, este inexistentă. Ce ai spus tu acolo sună cam aÅŸa:
“Fă saving pentru agenÅ£ii ca să fii băgat în seamă”, ori savingul agenÅ£iei nu e problema mea, a bloggerului. AgenÅ£ia trebuie să negocieze bugetul de la client, astfel încât să-ÅŸi acopere cheltuielile.
Åži în general zic că e greÅŸit să sfătuieÅŸti pe cineva să-ÅŸi facă o entitate juridică în România.
În rest, numai de bine.
Alex, am incercat candva sa fac un contract cu un blogger pe drepturi de autor sau pe persoana fizica. Pentru mine ca si companie este un mess. Practic trebuie sa platesc taxe ca la un angajat. Prefer o factura oricand. 🙂
Punct ochit, punct lovit.
Am auzit discutia asta pe la conferinte. Ideea e ca nu iti faci PFA daca ai doar un blog si nu e sursa principala de venit. Asa ca, stramband din nas varii posibili colaboratori ca nu am PFA, am ramas la hobby…pana m-a convinge avocatul sau contabilul ca e o idee super sa imi fac PFA (amandoi sunt total impotriva).
Sa nu ma intelegeti gresit, respect celor care fac bani doar din blogging. Si eu fac din scris, dar cu contract de munca :))
@Alexandru Exact atitudinea asta cu “nu e problema mea” e problema. Pentru tine, asa e, nu e problema ta. In schimb, daca ma aflu la prima colaborare cu un om si aflu ca poate linistit sa-mi emita facturi si tot ce am nevoie, o sa-mi vina mult mai usor sa colaborez pe viitor cu el. Oricum, era un exemplu, nu un caz specific.
frumos Matei…nu neapart scurt, dar la obiect 🙂
O intrebare catre Alex…ca doar esti client 🙂 Cat de usor iti e sa extinzi un buget (mai mare sau mai mic) ? Clientul o sa fie mai happy daca nu il pui sa plateasca prea multe in plus…si daca e happy pentru ca nu trebuie sa scoata mai multi bani (ci mai putini eventual), atunci bloggerul devine prieten 🙂 si apare in mai multe campanii pe viitor. Si daca nu e nicio diferenta pt blogger intre drept de autor si PFA, atunci de ce sa nu isi faca PFA?
Pentru că e bătaie de cap foarte mare cu PFA-ul. Contabil, hârtii, stat la coadă la plătit impozite.
@ana: e diferenta intre PFA si contract de drept de autor; pe noua legislatie la contract e obligat angajatorul sa platesca contributiile; la PFA platesti tu. Oricum iesi mai rau ca si blogger (platitor de impozite, ma refer) cu PFA .
felicitari, andrei, pentru ideea de a aborda problema, si felicitari, matei, pentru spart gheata. totusi, pornind de la ideea ta, matei, cea de agentie – blogger – pitch, am o “micuta” observatie: cand intra in pitchuri, agentiile primesc un brief 🙂
cat despre PFA vs firma vs contract DDA – inconstanta veniturilor (din blogging) la multi dintre cei implicati in campanii face ca orice alta formula in afara de DDA sa fie mai putin convenabila pt producatorul de continut din motive evidente
Dacă nu ai venituri constante de măcar 1000 euro pe lună eu cred că nu merită să îți faci PFA. Ce faci dacă nu ai venituri lunar, plătești impozite doar în speranța că vei prinde câteva campanii pe an?
Referitor la trimisul unui email de prezentare către agenții sunt de acord, am făcut și eu asta prin 2008, cu ratecard, mediaplan, prezentare blog etc. Nu m-am îmbogățit, dar am demarat câteva campanii după emailurile respective, uneori agenția chiar nu știe de tine, mai ales dacă scrii pe o anumită nișă.
Pingback: Bătălia între bloggeri ÅŸi jurnaliÅŸti a reizbucnit! | Tiberiu FărcaÅŸ
Pingback: Nu reproșa, află ce poți face - andreicrivat.ro blog
Pingback: Pe mine de ce nu m-ați luat? Perspectiva unui om de companie - andreicrivat.ro blog