notă: am invitat câțiva oameni să scrie pe tema “de ce nu e ok ca un blogger să reproșeze unei agenții sau companii că n-a fost băgat într-o campanieâ€. Acesta este al treilea episod. Pe primul îl puteți citi aici. Pe al doilea, aici.
Ana-Maria Măciucă, PR Specialist @ Pepsico România
Primul lucru la care m-am gândit după ce m-a sunat Andrei să-mi propună să scriu despre acest subiect a fost că această atitudine manifestată de un blogger nu ajută pe nimeni.
Și-am să încerc să explic de ce cred eu că e așa.
1. Să analizăm un pic tipul de relație dintre companii și bloggeri: chiar dacă petrecem mult timp împreună, ajungem să ne cunoaștem și poate chiar să fim amici într-o anumită măsură, relația dintre un om de companie și un blogger este în primul rând una profesională. Eu întotdeauna voi fi AnadelaPepsi (copyright @andreicrivat) pentru un blogger și orice îi spun despre companie unui blogger cu care vorbesc poate fi folosit ca fiind din partea companiei, poate ajunge public. Sunt foarte conștientă de acest lucru și prin urmare mă gândesc la consecințele acțiunilor mele de fiecare dată când port o discuție cu un om activ în online. În același fel, când un blogger vorbește cu mine despre o campanie sau alta, el în momentul acela își reprezintă blogul și brandul personal construit în online.
Acestea fiind clarificate, cred că într-o relație profesională nu pot exista reproșuri personale. Deci întrebarea “De ce n-ai lucrat cu mine?†e nepotrivită. Mai degrabă poți întreba: “Ce fel de blogger ați căutat pentru campania asta? Ce anume cauți la un blogger cu care colaborezi? Vreau să știu asta pentru că mie mi-ar plăcea să colaborăm.†Deja accentul se schimbă și conversația productivă poate începe. Tu poți afla ce tip de bloguri caută compania respectivă și ai și ocazia de a te prezenta în fața companiei cu pricina. Eu zic că toată lumea are de câștigat.
2. Resurse și limite. O să vă spun un secret: toate companiile vor să faca campanie cu toți bloggerii care scriu în România în același timp. Vorbesc serios. Pentru că vor ca mesajul lor să ajungă la toată lumea. Toată lumea să știe de lansarea produsului X, de promoția Y, de proiectul de caritate Z. Dacă am putea, noi, companiile, am lua toate panourile de outdoor și toate spoturile TV și toți bloggerii.
Acum lăsand gluma la o parte, resursele sunt limitate și atunci trebuie să găsești formula potrivită pentru a-ți atinge obiectivele campaniei tale. Uneori în formula asta intră doar 3 bloggeri. Sau 5. Sau 15. Și credeti-mă pe cuvânt, întotdeauna se pleacă la drum cu o listă mai lungă decât ajunge să fie la demararea campaniei propriu zise. După care începe o selecție și mai severă. Și tu, cel care întrebi de ce n-ai fost luat, s-ar putea să fi fost pe lista inițială.
Și iată ce mă gandesc eu că poate fi făcut (ca alternative la a-ți exprima nemulțumirea și atât):
În relațiile de business e apreciată atitudinea proactivă, pozitivă, în general: dacă ți-a placut mult o campanie și n-ai fost invitat în ea, implică-te oricum. Acest lucru va fi văzut și apreciat. Poți să te și asiguri că va fi văzut și apreciat trimițând un mail cu link la articolul în care arăți implicarea ta către companie/agenția care gestionează campania. Nu văd nicio problemă aici – eu una aș aprecia asta.
Dacă nu vrei să te implici și îți dorești totuși să fii pe lista companiei data viitoare, mergi și prezintă-te companiei respective. Vezi cu ce agenție lucrează, dacă vrei sigur găsești un contact de la ei, afli de un eveniment la care veți fi amândoi și unde poți prinde omul din companie într-o pauză, să-i povestești despre tine.
Și în încheiere, un domn pe care nu-l cunosc scria pe twitter așa: Social media doesn’t change the fact that relationships take time. Nu știu la ce fel de relații se gândea el, dar eu cred că e perfect aplicabil pe relația ce se poate construi între un blogger și o companie. Relațiile care rodesc frumos se construiesc în timp, cu bun simț, responsabilitate și înțelegere de ambele părți.
“În relațiile de business e apreciată atitudinea proactivă, pozitivă, în general: dacă ți-a placut mult o campanie și n-ai fost invitat în ea, implică-te oricum.” Brrr…daca nu exista o relatie mutuala win – to – win poti sa opresti povestea aici. E logic si normal ca pt o companie sa ii placa distribuirea unui mesaj for free, insa 99% dintre cei care scriu despre acel subiect nici macar nu au sa primeasca un e-mail de multumire.
n-ai prea inteles despre ce vorbim aici, asa-i ? 🙂
Pingback: De Paste ma drobez!
Articolul este foarte util, multumim!
Pingback: Nu reproșa, află ce poți face - andreicrivat.ro blog