Manifest pentru mersul pe bicicletă

(post pentru clujeni, îndeosebi)

Toți ne plângem, într-un fel sau altul, de cât de aglomerat și poluat e Clujul. Pietonii se plâng de cât de nebuni sunt șoferii și cum parchează ei, măgarii, pe trotuare și le fură spațiul vital. Șoferii se plâng de cât stau în trafic, de ceilalți șoferi, de pietoni și cum le sar ei aiurea în față (mie azi mi-au sărit două doamne, nonșalant, într-o zonă în care nu era nici urmă de trecere de pietoni. am frânat brusc, mi-au zâmbit și-au trecut relaxate mai departe. cel puțin încă doi șoferi din spatele meu le înjurau, că era să se întâmple accident în lanț din cauza lor. în fine).

A sosit momentul să facem ceva mai mult decât să ne plângem.

Omul ăsta, Geza, se chinuie de luni de zile, cu resurse destul de mici, să facă ceva. Motiv pentru care a lansat Critical Mass, acum 6 luni. Critical Mass este un mod de a sărbători ciclismul. Este un mod de a promova mersul pe bicicletă. Cicliștii din oraș se strâng și fac un anume traseu, cu speranța că oamenii observă și că va crește numărul de bicicliști, în detrimentul numărului de șoferi. Inutil, cred, să vă spun câte avantaje aduce mersul pe bicicletă, de la sănătate personală, ușurință în deplasare/parcare până la un mediu mai puțin poluat, un trafic mai liber și altele.

Spuneam mai sus – e un bun moment să nu ne mai limităm la a ne plânge de trafic. E un bun moment să începem să facem ceva. Putem MĂCAR să promovăm mișcarea asta. E un lucru bun, sănătos, civic și faceți o faptă bună

Există un site al Critical Mass Cluj-Napoca. Are niște butoane de promovare, le găsiți aici. Nu vă costă nimic să puneți și voi un banner sau un buton de promovare, sau măcar să scrieți despre Critical Mass, sau măcar să treceți site-ul în blogroll.

O faceți și pentru voi, în fond și la urma urmei.

Andrei Crivăț

9 Comments

  1. Ted   •  

    Ce drag imi este mine, draga Andrei si dragi cetateni de bine ai Clujului cand manifestati voi pentru chestii din astea care aduc beneficii multiple mediului inconjurator, sanatatii celorlalti participanti la trafic, sigurantei pietonilor si asa mai departe, cand voi oricum ati vrea sa-i vedeti pe toti pamant sa fie mai mult loc pe carosabil sa omorati TDI-ul ala.
    Astept o poza cu Andrei mergand pe bicicleta la restaurant seara. Asta se citeste invers.

    Ted’s last blog post..Design the BMD logo and win professional gaming gear

  2. Razvan Antonescu   •  

    Din pacate multi biclisti sunt depresivi si au tendinte suicidare. De exemplu un cuplu foarte simpatic care probabil se credeau Romeo si Julieta mergand in paralel pe o artera pe care nu prea se circula la viteze mici. Si asta e doar un exemplu.
    Ce vroiam sa zic. Sarbatorim si promovam dar cu responsabilitate va rog

    Razvan Antonescu’s last blog post..Hai sa ne jucam de’a politically corect

  3. Gez   •  

    Multumesc de aprecieri Andrei.

    Noi vrem piste pentru biciclisti, astfel incat nu vom mai “incurca” nici traficul din oras, si mai ales nu ne va incurca traficul pe noi, biciclistii 🙂

    Deocamdata suntem nevoiti sa ne bagam printre masini, si asta inseamna anumite riscuri, si din partea conducatorilor, si din partea biciclistilor. Iar niste piste pentru bicilisti construite ca la carte, ar elimina acele riscuri. Iar asa soferii nu vor mai avea treaba cu biciclistii, si nici noi cu soferii.

    Si ma gandeam sa ma duc cu lista pentru semnaturi (avem o campanie de strans semnaturi pentru construirea pistelor pentru biciclisti in Cluj-Napoca) pe la taximetristi, si sa-i intreb daca ar fi de acord cu realizarea acestor piste pentru biciclisti, astfel incat sa nu mai fie nevoiti biciclistii sa le stea in drum. Si cred ca toti ar semna bucurosi acea lista. 🙂

    Gez’s last blog post..Butoane si Bannere noi 🙂

  4. Ted   •  

    @Gez: Te cred ca esti foarte bine intentionat si apreciez initiativa, mereu dau exemplu Amsterdamul sau o mare parte din Germania unde pleaca branch managerul la armani pe bicicleta la super corporatie. De Andrei Crivat ma indoiesc sincer insa, asta asa, invers citita.

    Ted’s last blog post..Design the BMD logo and win professional gaming gear

  5. ametzitul   •  

    in Bucuresti, de-a lungul Dambovitzei, s-a pus de vreo 6 luni banda speciala pt. biciclishti (demarcata frumos, vopsea galbena, material textil verde lipit pe trotuar). Acum sa zic ca nu e folosita ca e frig, dar din august pana-n noiembrie eu am vazut fix 3 ciclishti pe ea, dintre care 2 in aceeashi seara. Nu prea a meritat banii cheltuitzi pt. a parea shi noi o capitala europeana… dar poate in Cluj va tzine figura.

    ametzitul’s last blog post..adevarul istoric

  6. Andrei Crivat   •  

    in Cluj una dintre cele doua piste de biciclisti e foarte folosita. Toate doamnele merg pe ea, sa nu-si strice tocurile, si se uita al naibii de urat cand trece vreun biciclist care are tupeul sa nu se dea deoparte. 🙂

  7. Darkman   •  

    Ciclismul in Cluj e foarte periculos, impracticabil pe timp de sezon rece si nesanatos pentru organele genitale, mai ales la barbati.

  8. Radu Mititean   •  

    E de rasu-plansu sa vezi ce prejudecati si idei semidocte sunt vehiculate de diversi oameni pe tema mersului pe bicicleta in oras…. De la legende precum “ciclsmul e impracticabil in sezonul rece” ( chestie adevarata doar pentru cine nu are echipament adecvat sau pentru orasele in care nu se deszapezesc caile de rulaj), la “e nesanatos pentru organele genitale” ( adevarat numai pentru cine nu stie sau nu ii pasa de propria sanatate si umbla toata ziua pe bicicleta cu o sa ingusta de competitie – la fel ca legenda ca mersul prea mult cu bicicleta iti stica genunchii – adevarat numai pentru cei care umbla mult cu bicicleta prost reglata, de ex. cu saua prea jos, cum vezi din pacate multi adolescenti care cred ca asa e mai “cool” sau se cred la trial…). De asemenea unii, constatand ca asa-zisele piste facute pana acum in Bucuresti nu sunt folosite, considera ca ideea e proasta si inutila, nu modul aberant de aplicare a ei de catre autoritati. Acele chestii nu isi merita numele de piste pt biciclete si compromit si ideea in sine, la fel ca asa-zisa pista de pe Bd. 21 Decembrie din CLuj, Deci nu sunt si nu vor prea fi folosite pt ca sutn prost gandite si prost realizate, nu pentru ca nu ar exista interes si potential sau o nevoie reala… La fel vad prejudecati cum ca nu se cade sa mergi cu bicicleta la restaurant seara… Se vede ca oamenii scriu in necunostinta de cauza si nu au iesit in lume sau au umblat legati la ochi… Dar scriu, ca deh, e democratie, si fiecare e mare specialist in toate domeniile, desi nu se pricepe…
    Radu Mititean
    director executiv
    CLubul de Cicloturism NAPOCA
    0744-576836 office@ccn.ro

    PS
    Umblu cu bicicleta aproape zilnic in oras, de cand ma stiu…. Umblu inclusiv iarna sau cand e vreme ploioasa ( ca am echipament adecvat pt asta), inclusiv cand merg la sacou si cravata… inclusiv cand intram de garda la spital ca medic… inclusiv cand merg la intalniri oficiale sau la tribunal la procese… si inclusiv seara la restaurant… chiar daca diversi oameni mai neinformati sau “smecheri” dau unele priviri chiorase sau amuzate… Am si carnet de sofer, am si masina, as avea bani sa umblu cu masina prin oras… dar o folosesc rar, doar cand e absolut necesar din motive obiective… Si ma documentez si ocup de chestii de mers cu bicicleta ( legislatie, infrastructuri, bune practici) la nivel international de vreo 15 ani, asa ca imi permit sa imi dau cu pararea, spre deosebire de unii care sunt total neinformati dar insista si ei sa isi dea cu parerea, desi nu au nici o baza pentru a o face…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Aboneaza-te la comentarii. Poti sa te abonezi si fara sa lasi un comentariu